Den tyske by Bayreuth er i dag berømt i hele verden for sine Wagner-Festspiele, men allerede tilbage i barokken oplevede Bayreuth sin første “gyldne æra”. Dette skyldes ikke mindst indsatsen fra en kvinde, hvis navn er næsten ukendt i dag, nemlig den preussiske kongedatter, cembalist, lutenist, forfatter og komponist, Wilhelmina von Bayreuth (1709-1758).
Wilhelmina flyttede til Bayreuth som 22-årig hvor hun hurtigt engagerede sig i at berige byens kultur- og kunstliv og forvandlede Bayreuth til et ‘miniature Versailles’. Wilhelminas hof blev snart kendt i hele Europa som et center for kultur og filosofi og formåede at tiltrække tidens store kunstnere og musikere,
Det er hele dette sprudlende musikalske miljø som CØ ønsker at samle og synliggøre i et program , hvor tre værker af Wilhelmina er det centrale omdrejningspunkt: Hendes energiske cembalokoncert “Concerto à Cembalo obligato”, Wilhelminas fløjtesonate samt arier fra Wilhelminas eneste bevarede opera, Argenore, Argenore, som mezzo-sopranen Josefine Andersson synger. Derudover inkluderer programmet virtuose koncerter, galante ouverturer og sinfoniaer af komponister som Bernhard Hagen, Johann Pfeiffer, og Pietro Locatelli, – komponister som alle trækker tråde til Wilhelmina og hendes musikalske liv. I mellem værkerne fortæller vi om Wilhelminas bemærkelsesværdige liv og hendes musikalske hof.
Koncerten er støttet af: Statens Kunstfond, Augustinusfonden, Knud Højgaards fond, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond og William Demant Fonden.
Camerata Øresund:
Peter Spissky – violin
Tinne Albrechtsen – violin
Ida Lorenzen – violin
Alison Luthmers – violin
Rastko Roknic – bratsch
Hanna Loftsdóttir – cello
Joakim Peterson – bas
Dohyo Sol – theorbe
Marcus Mohlin – cembalo
Cecilia Flodén – traverso
Josefine Andersson- mezzosopran